26 Mac 2010

Itu ketentuaannya

update juga lah ! =D

Alhamdulillah...
dengan ketentuannya, saya sampai juga ke Pesta Buku Antarabangsa 2010.
pada malamnya merancang bersama adik usrah [w/pun bukan lg (T_T) ](cik Nadia Anuar) hendak kesana,namun disebabkan panggilan kekelas lebih utama maka saya menyusur seorang diri, nekad pabila satu pesanan diterima : (lebih kurang seperti dibawah)

lala: eh ada inteam dgn unic la =D (saya baca dengan nada riak dr si penghntr)
jaja: wa2..bikin cemburu saya ni =p
lala: ea sori2..lambat reply..baru lepas jawap quiz dari inteam
jaja: eh..beria2 ni..bukan kata nk pulang ke kg ke? huhu (hati saya bermonolog)

sejurus berjumpa memohon restu dan bertanyakan soalan dari pensyarah kesayangan.. terus mengatur langkah utk kesana. walaupun ketika itu jam sudah menunjukkan 4pm, awan juga siap sedia mahu menarak saya dengan warna langit serba kelabu kehitaman. tanpa masa ditunggu saya tekad menelefon adik syaza minta pertolongannya menghantar saya ke ktm serdang.

sampai disana..hujan disertakan ribut dan angin sudah siap sedia menanti saya..
hati bermonolog "yaAllah sempat ke mahu pulang sebelum jam 8pm?, hajat hati mahu ke surau mendengar ceramah ustaz Hasrizal"..lama juga saya menanti keredaan si hujan beraksi. dalam keadaan menunggu itu, Allah temukan saya peneman bersama ke pesta buku, adik2 dari KPTM, alhamdulillah tak keseorangn juga hari ini =D. Saya seeenyum lebar. terima yaAllah.

saya membenarkan kata2 orang emas : "sediakan payung sebelum hujan" " jangan disangka panas sampai kepetang, rupanya hujan ditengah hari"

banyak yg saya pelajari hari ini, bukan sahaja pengalaman tidak menyediakan payung dan saya kebasahan sambil membeli, mencari dan membelek buku, namun juga satu ikhtibar kehidupan bahawa takdir dan ketentuaan Allah utk kita bertemu dengan pelbagai ragam dan rencam manusia saban hari dengan berbagai aksi dan cerita. tanpa kita duga..kita akan memasukkan orang2 yg tidak kita kenali ini kedalam kamus esklopidea kehidupan kita walaupun tidak sampai beberapa jam pun. pernah rasa tak?? =D. dan saat itu baru kita sedar bahawa indahnya kehidupan ini kerana Allah, dan ketika itu jua kita akan rasa sangat bersyukur dengan apa yg Allah telah kurniakan buat kita iaitu perbezaan kehidupan diantara kita dan mereka. Tapi bukan pula dengan perbezaan itu perlu utk kita merasa gah dan bangga, namun seharusnya kita ambil ia sebagai satu ikhtibar, pengajaran jua pengalaman buat diri kita, selaku salah satu epilog penjalan cerita ekologi dunia yg sementara ini..
kerna hnya DIA tahu segala2nya..kerna DIA lah yang menentukan segalanya..kerna kita hanyalah hamba..

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:

Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa. (Riwayat Hakim, Ibnu Hibban dan Tarmizi).


*salah sebuah buku yang dibeli =D*

4 ulasan:

  1. uit !
    mana aci salin balik msg org gitu ;p
    eh.bukan pjg lg ke sy taip msg .h a h a

    haiza,
    sabtu ni Earth Hour,bole tak matikan lampu bilik kita ;p {walaupun sbnrnya hg exam esoknya } kekeke

    BalasPadam
  2. alololo...manja2 pulak 2 org roomate ni.. kekeke

    lala tgh semangat tu dgn earth hour..
    cik haiza kene stadi awal2 r camni.. hihihi

    BalasPadam
  3. cik lala :

    hehe...mmg la sat gi aiza salin hbs semua, ader org mrh pule huhu. tak pun kene saman sbb tak der privacy pule huhu =p
    ea betul ke Earth hour tu? tak dgr pung? ok tak per2 saya cube charge hp or beli lilin byk2 ye. ea kenapa tak 28 mlm ea? =p

    cik mut :
    hehe biar la..eleh cik mut jeles sebab....
    wa saya tgh stadi steady ni huu =S

    BalasPadam
  4. huhu..tu r,khusyuk sgt stadi..
    cik lala tu kan update sket.. semua benda dia tahu dulu... hikhik.

    BalasPadam

Nasyid.fm